Vijest da će sigurnosni dodatak “Halo” postati obavezni dio F1 bolida od 2018. godine je potresla motorsportsku zajednicu.
FIA si je zadala cilj ishoditi najbolje sigurnosno rješenje za glave vozača od iduće sezone. Doimalo se kako će koncept “Štit” biti najbolje, ali distorzija u vidnom polju Sebastiana Vettela i povlačenje sa staze nakon samo jednog kruga, hitro je povratilo kontroverzni koncept “Halo” u igru.
Iako su na sastanku strateške skupine sve momčadi osim Ferrarija bile protiv uvođenja, FIA-ina odluka je konačna. Navijači i pratitelji sporta su se potom propeli na noge i s preko 80% glasova neodobravanja novog sistema potvrdili estetsko pogoršavanje F1 bolida i upitnost sigurnosnih benefita.
Nakon smrti Justina Wilsona u Indy Car seriji i Julesa Bianchija na Suzuki, postalo je jasno da jednosjedima nedostaje krucijalna zaštita – glave vozača. Bilo to nama drago ili ne, sa sigurnosnog je aspekta cilj FIA-e svesti životnu opasnost vozača na nulu.
Fatalne ozljede glave od krhotina bolida, guma, dijelova ovjesa, neprirodnih prepreka i izravnog udarca letećeg bolida u kacigu su trenutno glavne ugroze natjecatelja. Dosad smo takve slučajeve deklarirali iznimno nesretnim i malo izglednim, a sad je napokon došlo vrijeme da FIA, ali i IndyCar serija stave točku na i.
Bez obzira na FIA-ne plemenite ciljeve, društvene mreže poput Facebooka i Twittera su na dan donošenja odluke pobijesnile. Komentatori, navijači, novinari i bivši vozači su započeli kampanju neodobravanja koncepta “Halo”.
“Hoće li se “Halom” opasnost za glave vozača svesti na minimum? je li “Halo” najbolje sigurnosno rješenje? Treba li F1 “Halo”? je li Formula 1 nužno opasan sport?”, su samo neka od gorućih pitanja.
F1 momčadi su uložile velike novce i napor kako bi ponovno imali atraktivne i supersofisticirane bolide koji privlače pažnju i manje zagriženih promatrača. Iako je FIA za iduću sezonu ukinula aerodinamičke “peraje” i T-krilca zbog estetskih razloga, postavlja se pitanje zašto odjednom uvođenje dodatka kojim će zasigurno narušiti izgled bolida.
Ne može se reći da novi sigurnosni dodatak ne zaslužuje šaljive nadimke poput “flip-flop japanke” i obruč od koša, ali sigurnost ne pita za estetiku.
Međutim, zar je “Halo” doista najbolji koncept kad se “Štit” pokazao trenutno najboljim estetskim, ali i sigurnosnim rješenjem jer se koristi u mnogim trkaćim serijama. Vettelova zamantanost i ne drži vodu ako pogledamo da se primjerice LMP1 i LMP2 vozači voze 24h u gotovo identičnim uvjetima.
Brisači, specijalne kemikalije i zaštitne folije su solucije koje već duži niz godina omogućavaju nesmetanu jurnjavu i po lošem vremenu. Takorekuć, “Štit” ima sve dobre sigurnosne strane, ali i estetske za razliku od “Halo” sistema.
Ako biste nas pitali koje je najbolje rješenje za sigurnost, zasigurno bi rekli u potpunosti zatvoren kokpit, kao u borbenih aviona. Time bi se vjerojatno kršilo ustaljenu tradiciju F1 bolida kao otvorene trkaće serije, ali novo vrijeme zahtjeva nova rješenja.
Formula 1 je oduvijek bila vodeća tehnološko-idejna, ali i sigurnosna trkaća serija. Nekoć se aerodinamička krilca smatralo kršenjem ustaljenih pravila, a donedavno i elektronička pomagala bez kojih je danas nezamislivo kvalitetno upravljanje trkaćim vozilima.
Nadamo se da će “Halo” biti samo kratka epizoda s kojom će se uskoro doći do najboljeg sigurnosnog rješenja jer zaista nema potrebe da nam trkaći heroji ikad više smrtno stradaju na stazi.