FIA-ini dvostruki standardi

kimi max

FIA se ponovno pokazala nekonzistentnom kad su u pitanju prosudbe i donošenje odluka u vezi trkaćih incidenata. Što je dozvoljeno jednima ponekad nije drugima pa se pitamo gdje je tu pravda i smisao sudačkih odluka?

Velika nagrade SAD-a je zasigurno bila jedna od boljih utrka sezone, a preduvjete za to je ponajprije otvorio pljusak ujutro koji je oprao sloj gume sa staze.

Borba za prvo mjesto između Sebastiana Vettela i Lewisa Hamiltona, proboj Maxa Verstappena sa 16. mjesta prema postolju, žestoki duel između Valtterija Bottasa i Daniela Ricciarda te izravni obračun između Carlosa Sainza u Renaultu i obje Force Indije su zasigurno bili vrhunac utrke, ali ne samo po atraktivnosti, već i po poštivanju granica staze.

Situacija 1 – Vettel, start i zavoj 1

Sebastian Vettel je odlično startao, uspješno napao i prestigao Lewisa s unutarnje strane u prvom zavoju, ali je već po izlasku sa svim kotačima van staze hvatao što bolju putanju. S takvom je putanjom omogućio ravniju liniju i bolju akceleraciju te blago sačuvao gume. Suci na sporni detalj nisu imali komentara, iako su se na nekim stazama ovakve putanje sankcionirale.

Situacija 2 – Bottas / Ricciardo

Daniel Ricciardo i Valtteri Bottas su imali jako sličnu situaciju s tim da se ovog puta Valtteri koristio izletnom zonom staze nakon što ga je Ricciardo agresivno i uspješno napao na kočenju za zavoj 1. Finac je ostao usporedno i nakon što je vidio da će mu Ricciardo zatvoriti rubni dio staze, odlučio modificirati putanju izlaskom sa staze. Odradio je to u maniri Sebastiana Vettela protiv Jensona Buttona u Hockenheimu 2012. godine te se pri povratku na stazu našao u ravnini sa Red Bullom i obranio poziciju.

Sebastianu Vettelu je oduzeta pozicija koju je priskrbio po završetku utrke, a Valtteriju nije poslano niti upozorenje.

Situacija 3 – Sainz / Ocon

Sljedeća dubiozna situacija se dogodila između Carlosa Sainza i Estebana Ocona. Pri jednom od napada Sainz je koristio cijelu unutarnju izletnu površinu šikane pri napadu na Ocona. Iako se Ocon obranio, suci se nisu očitovalo oko incidenta iako su Španjolčeve sve četiri gume bile van staze. Bio bi interesantan ishod da ga je Sainz prestigao već u idućem zavoju jer je upravo radi njega malo “kratio” stazu i hvatao što povoljniju poziciju.

ocon sainz

Situacija 4 – Verstappen / Raikkonen

Max se na novim gumama brzo primicao Kimiju i moglo se pretpostaviti da će biti spreman na sve ili ništa u zadnjem krugu, ako se otvori i najmanja prilika. Unatoč pomoći momčadskog kolege Sebastiana Vettela koji je Kimiju pravio zavjetrinu na DRS ravnici, Maxova prijetnja nije jenjavala.

Red Bull je bio odličan u posljednjem sektoru i Max si je otvorio priliku u kartingaškom stilu. Kimi mu je ostavio dovoljno prostora kojeg je Max iskoristio iako je pritom izašao svim kotačima sa staze.

verstappen

kimi max

Neki će kazati da je to učinio zbog sigurnosnih razloga jer bi se u protivnom najvjerojatnije sudario s Kimijem i još jednom neslavno završili vrlo dobru utrku incidentom. Drugi će kazati da je dio staze kojeg je Max koristio legitiman jer nije imao izbora i jer mu je brzina zbog zalaska na prašnjavi i grbavi dio kompromitirala brzinu. Treći će kazati da je Kimi krivac za gubitak pozicije jer je sam otvorio priliku Verstappenu.

Nije se bezveze Kimi ljutio putem timskog radija na sebe nakon što ga je Max prestigao. Znao je točno što je krivo uradio pa je i sam bio zatečen sudačkom odlukom po završetku utrke. Max se imao pravo ljutiti, ali pravila se tu i moraju se poštovati, makar ponekad suci zažmire i kad ne bi trebali.

Revidirana trkaća pravila na pomolu?

Iznimno je bitno da FIA što prije definira što se smije, a što ne. Pravila moraju biti jasna čime bi se olakšao posao sucima, ali i vozačima.

Već smo vidjeli što se dogodi kad se vozačima kazalo u Silverstonu da suci neće tolerirati putanju sa svim kotačima van staze. Striktno su počeli poštivati pravila i točno su se znali postaviti jer u protivnom su znali što ih čeka.

U Austinu je situacija bila drugačija jer staza obiluje promjena visine i smjera pa se ponekad potkrade greška u brzim zavojima, ali ponekad su i vozači ti koji namjerno iskorištavaju benefite koje smo već naveli.

Konzistentnost sudačkih odluka i pravila ponašanja na stazi će svakako u skorom roku biti jasnije definirana jer nikome nije u interesu igrati igru u kojoj su siva pravila.