Zadnje dvije godine 90-ih se vodila velika borba između Ferrarija i McLarena. U toj gigantskoj borbi se nije vodio okršaj samo na stazi, već i iza zatvorenih vrata.
Niti jedna od navedenih momčadi nije propustila ni najmanju priliku za sputavanje protivnika po pitanju tehničke ispravnosti bolida. Dokaz je sumnjiva zabrana McLarenovih stražnjih kočnica nakon uvodnih utrka ’98 i Ferrarijeve bočne ploče u završnici ’99.
Kako se Ferrari performansama približavao McLarenu, sve bitnija je postajala snaga motora prema riječima tadašnjeg Ferrarijevog tehničkog direktora Rossa Brawna.
Brawn je uvidio da Mercedesov motor ima identično okretaja kao i Ferrari, ali i da s dužim hodom klipa uspijeva izvući više snage. “S dužim hodom, Mercedes uspijeva dosegnuti iste okretaje kao i mi. Samo Bog zna kako im to uspijeva”, kazao je tada Brawn novinarima.
Tajno oružje – Berilij
Razlog zbog kojeg je Mercedesu išlo za rukom leži u elastičnom svojstvu berilija – egzotičnog, ali i karcinogenog materijala kojeg su koristili u izradi klipova i cilindara kao leguru s aluminijem.
Pri samom kraju sezone 1999, FIA je odlučila zabraniti berilij u proizvodnji motora do kraja iduće sezone. Jedini proizvođači koji su ga koristili su Mercedes i Peugeot, a momčad koja je najjače pogođena zabranom – McLaren.
Berilij je u potpunosti zabranjen od 2001. godine pa je tadašnji kreator McLarena Adrian Newey ukazao na probleme koje su zatekli britansku momčad. “Snagu koju imamo u 2001. godini nije jača od one u sezoni ’98. Očito je na čemu se moramo poboljšati”, kazao je genijalni dizajner.
Najjači navedeni argumenti u zabrani berilija su visoka cijena i sigurnost. Osim zahtjevne nabavke, materijal je izuzetno težak za rad. Iako je toksičan i karcinogen, šef McLarena Ron Dennis brani da kao gotov proizvod ne predstavlja nikakvu opasnost.
Situacija u vezi berilija je ponovno jeknula na raspravi predstavnika vodećih timova 2003. u Monzi pred VN Italije. Na toj su press konferenciji sudjelovali Ron Dennis (McLaren), Ross Brawn (Ferrari), Flavio Briatore (Renault) i Frank Williams, a tema je bila kontroverzna osuda Michelinovih guma (širenje gazne površine tokom utrke).
Ron Dennis je uzavrelu temu iskoristio da se vrati na nepravdu koja je nanesena McLarenu ukidanjem berilija:
“Postoji cijeli slijed događanja, a jedan od njih i koji nadilazi ovaj problem s gumama. Radi se o timovima koji su uspjeli u potpunosti iskoristiti legalne načine za pronalazak prednosti koje su im potom ukinute.
Govorim o beriliju kao najboljem primjeru. Neću sada u detalje oko priče s berilijem, ali mogu kazati da je izrada klipova od tako egzotičnog materijala tehnički iznimno zahtjevna. Potrebna je izuzetna pažnja u procesu proizvodnje jer se radi o karcinogenom materijalu, ali jednom kad se napravi, ne predstavlja prijetnju nikome.
Dok smo uspješno koristili berilij nije bilo nikakvog razloga za prekid korištenja jer se radilo o vrlo dobroj tehničkoj prednosti koja je rezultat mjeseci i godina rada, razvoja i znatnih novčanih ulaganja”.
Naravno, zabrana korištenja berilija nije umanjila cijenu izrade motora, naprotiv, cijene su dodatno porasle. U potrazi za približno sličnim elastičnim materijalima, jedna se momčad odlučila za još skuplju leguru boralina i aluminija (Ferrari, op.ur.).
FIA se nakon ere skupih V10 motora odlučila na rezanje troškova izrade motora i uvela zamrzavanje specifikacija motora unaprijed dogovoreni godišnji period. Iscrpljeni učestalim provjerama, upozorenjima i prijavama su na taj način sebi i drugima olakšali posao.