Na VN Austrije smo vidjeli jedan od najkontroverznijih startova posljednjih godina. Valtteri Bottas je krenuo poput metka i ostavio konkurente u nevjerici.
Već se u izravnom prijenosu dalo naslutiti kako se vjerojatno radi o uranjenom startu, a poslije je to i pokazala super-usporena snimka. Kotači Valtterija Bottasa su bili u kretnji prije gašenja svjetala na semaforu.
Sebastian Vettel i Daniel Ricciardo su žurno prijavili svojim trkaćim inženjerima da je Bottas rano krenuo, ali FIA je nakon dugo vijećanja odlučila kako je sve bilo u granicama regularnosti.
Iz FIA-e su naveli da postoji sistem koji važi već 20 godina i kojim se tolerira pokret prije gašenja svjetala jer vozači ponekad namještaju kvačilo u posljednjim trenucima prije starta.
FIA je objavila podatak da je Bottasovo vrijeme reakcije iznosilo 0.201s na što su se Vettel i Ricciardo začudili pa pošteno nasmijali. Prosječna ljudska reakcija iznosi 0.250s, ali ovdje se radi o fizički i refleksno najspremnijim ljudima današnjice čija reakcija u iznimnim okolnostima bude malo ispod 0.100s nakon gašenja svjetala.
Najbolji start današnjice
Uspoređujući snimku austrijskog starta Valtterija Bottasa i vjerojatno najbržeg starta u F1 povijesti Fernanda Alonsa u Rusiji 2016. godine (0.080s), očito je da u potonjem slučaju postoji vremenski razmak od gašenja svjetala do pokreta kotača, dok u Bottasovom slučaju to ne postoji.
Finac se u najmanju ruku kockao i na kraju sretno izvukao. Suci su ocijenili da je donio preciznu odluku i perfektno predvidio gašenje svjetala, ALI su donijeli i opasnu presedansku odluku pa se postavlja pitanje: Što ako više vozača počne “predviđati” gašenje svjetala?
Samo 0,05s ranijim kretanjem bolidi mogu ostvariti i nekoliko metara prednosti u prvih stotinjak metara. To smo jučer vidjeli u utrci kad je Valtteri izgradio nekoliko dužina bolida prednosti pred Vettelom i Ricciardom do prvog zavoja nešto ranijim startom.
Već smo svjedočili što se događa prilikom nečijeg uranjenog starta: pomutnja u poretku i zbunjenost ostalih vozača, podiže se šansa za nesreću u prvom zavoju uslijed pada koncentracije i naposljetku potpuna promjena toka utrke. To je sasvim dobar razlog zašto se uranjeni start strogo sankcionira.
Vozačima je priprema za start jedna od najbitnijih mentalnih priprema. U tim se trenucima vozačima otkucaji srca podižu na preko 170 u minuti i slijedi navala adrenalina. Udisaji postanu intenzivniji, a vrijeme kao da počne sporije teći. Koncentracija vozača je usmjerena samo na dvije stvari – semafor i kvačilo.
Zaključak
Bilo kakva smetnja, anomalija ili dekoncentracija mogu koštati vozače i nekoliko stotinki koje kako smo već naveli postaju metri na stazi.
FIA bi se ozbiljno treba pozabaviti svojim “varljivim” senzorima i pravilom koje ne drži vodu jer bilo kakvo “predviđanje” gašenja svjetala mora biti zabranjeno, ponajviše iz sigurnosnih razloga pa smisla utrke jer sretna slučajnost nije vještina.
Valtteri je imao sreću, ali sumnjamo da će je ove sezone ponovno testirati. Pitanje je kako će se ubuduće ponašati ostali vozači i hoće li se odvažiti na pokušaj “uranjenog” starta jer itekako mogu profitirati. Valtteri bi se s jučerašnjim startom i s četvrtog mjesta probio u vodstvo do prvog zavoja. Zamislite sada da netko željan bodova odluči već na početku utrke riješiti stvar…
Uranjeni start u trkaćim i plivačkim disciplinama se veoma strogo sankcionira – isključenjem natjecatelja u slučaju uranjenog starta u drugom pokušaju. U bliskoj smo prošlosti već vidjeli najveće atletičare/ke i plivače/ice u suzama na Olimpijskim igrama zbog benigne, ali skupe greške.
To dovoljno govori o surovosti brzinskih sportova u kojima je i najmanje stjecanje neregularne prednosti kažnjivo isključenjem s natjecanja.
U MotoGP-u se uranjeni start kažnjava prolaskom kroz boks što je ravno propaloj utrci, dok je F1 nešto blaža sa 10 sekundi stop/go kaznom i negativnim bodovima na licenci.
S obzirom da je dosad najbolji start iznosio 0.08s od strane jednog od dokazano najboljih startera Fernanda Alonsa, nema realne šanse da ljudski refleks može biti još osjetno brži od tog.
Ovo je svakako jedan od bitnih trenutaka u sezoni jer su FIA-nom odlukom momčadi dobile zeleno svjetlo za izradu i usvajanje sistema kojim bi mogli osjetno poboljšati startove, a oni su kako stvari trenutno stoje najbitniji dio utrke, barem u borbi za sami vrh.