Čini se da će Vijetnam dobiti svoje mjesto u F1 kalendaru, a službena potvrda nam dolazi u narednim tjednima. Ovo će biti prvi put u povijesti da se vozi ulicama glavnog grada Hanoija.
Iako je bivši šef Formule 1 Bernie Ecclestone dao crveno svjetlo Vijetnamu, nakon pregovora s novim vlasnikom Liberty Medijom, Vijetnamci su se uspjeli dogovoriti.
Ecclestone navodi kako je odbio priliku sastati se s predsjednikom države koja je i danas poznata po 20 godina dugom i iscrpljujućem ratu. Unatoč procijenjenom prihodu od 391.2 milijuna dolara u 10 godina, Berniju je to bio prevelik iskorak.
Staza je već trebala biti izgrađena 2010. godine pokraj grada Ho Chi Minh, ali striktna vijetnamska pravila oko sportskih događaja, a naročito klađenja su poremetila planove i staza je otvorena tek 2016. Njeni su standardi daleko ispod F1 razine pa će trebati sagraditi novu.
“Vijetnam nema nikakvu trkaću povijest”, kazao je Bernie. “Nisam želio staviti još jednu utrku u kalendar na području gdje već imamo dobre organizatore i suradnike, a i jer sam bio kritiziran zbog uvođenja VN Azerbajdžana u Baku i VN Rusije u Sočiju”, dodaje bivši šef F1.
Nove Velike nagrade bi svakako privukle automobilske entuzijaste iz tog područja, ali nauštrb tradicionalnih staza i država koje nisu mogle platiti mjesto u kalendaru.
Naglašavamo kako će se tek od ove godine vratiti VN Francuske nakon decenije izbivanja. Vozit će se na stazi Paul Ricard, nadomak Marseilla. VN Njemačke je unatoč dominaciji Mercedesa posljednjih godina bila van kalendara, a pod sličnom je prijetnjom i VN Velike Britanije u kojoj se vozi F1 od samog početka serije 1950. godine.
F1 utrke se voze na Silverstonu od 1987. godine, ali od 2019. se više neće tu održavati jer su vlasnici staze raskinuli ugovor sedam godina ranije. Navodno su nezadovoljni financijskom stranom dogovora tj. što Liberty nije želio smanjiti trenutnu pristojbu koja iznosi 28.1 milijuna dolara.
Financije su već 15-ak godina vrlo bitna stavka u pregovorima između vlasnika F1 i staza. O tome svjedoče i nove Velike nagrade poput Azerbajdžana koji jednostavno plate velike novce, ali jako malo doprinose dugoročnoj izgradnji brenda i promicanju trkaće tradicije.
Najnovije uvrštavanje Vijetnama u kalendar je poprilično kontroverzno jer osim što nemaju povijest automobilističkih utrka, svrstani su visoko na listi korupcije Transparancy International agencije i nisu bitno tržište nikojem od deset F1 timova.
Valja naglasiti kako je čak sedam F1 momčadi iz Velike Britanije kojoj egzistencija visi o koncu i dobroj volji vlasnika staze. Shvaćamo stoga što su čelnici i radnici timova poprilično zabrinuti kada im je domaća utrka pod velikim upitnikom, dok s druge strane pripremaju kofere za Vijetnam.
Liberty je već najavio dolazak F1 na Floridu i održavanje ulične utrke u Miamiju. Taj nam se potez čini racionalnim i dosljednim s obzirom da su novi vlasnici iz Amerike i žele je popularizirati na svom kontinentu. Uz Miami, u igri je i Las Vegas, dok se često spominjalo i New York.
Liberty Media je ulaskom u najbrži sport potrošila i uložila značajna sredstva. Ubrzali su F1 poslovanje, otvorili novi ured u Londonu, udvostručili broj radnika i rebrandirali poslovanje.
Možda im je premija od VN Vijetnama samo da pokrpaju rupe, ali pritom će morati i dobiti konsenzus FIA-e prema kojem trebaju većinski pridobiti F1 timove u slučaju da je već 20 utrka u kalendaru.
Tu se sada kao pozvan u igru upliće Ferrari sa svojim pravom veta, lošim odnosom s Libertyem i prijetnjama o odlasku iz sporta 2020. godine.