Formula 1 pred raskrižjem – Kamo i kako sad?

f1

Ovotjedni javni istup Udruženja F1 organizatora u kojem kritiziraju rad Liberty Medije je unijelo nemir među sudionicima i pratiteljima sporta. Time se rasplamsala debata je li novi vlasnik radi dobar posao i je li sposoban da se uhvatiti u koštac s problemima, a da pritom udovolji svim stranama.

Rasprave na društvenim mrežama često znaju otići iz jedne u drugu krajnost. Dok neki pratitelji odobravaju razvoj moderne F1 i s uzbuđenjem iščekuju svaki trkaći vikend, druga strana ljubitelja oktana je poprilično nezadovoljna i nesigurna u budućnost F1.

Nedostatak akcije na stazi, veliki jaz između top 3 tima i ostatka poretka, sve manji interes za posjet stazi, pad televizijske gledanosti, skupi pretplatnički TV kanali, pad prihoda kod F1 i organizatora te neizvjesnost oko budućih tehničkih pravila su samo najistaknutije stavke koje Liberty Media mora u kratkom roku riješiti.

U trenucima kada se situacija komplicira na više strana, valja biti smiren i objektivno razmotriti situaciju. Određeni problemi koje F1 ima nisu od jučer, niti od dana kad je Liberty preuzeo sport, već su ih naslijedili od prethodnika.

Sjetimo se samo sezone 2010 kada smo u Hrvatskoj izgubili Formulu 1 na nacionalnoj televiziji. Ista se stvar dogodila i u drugim državama jer je Formula 1 prebacila fokus na kanale koji se dodatno naplaćuju. Ozbiljnim i zagriženim pratiteljima nije preostalo drugo već naručiti pretplatu sportskog kanala kako bi gledali prijenos utrke ili se snalaziti u bespućima interneta.

Gorko-slatko partnerstvo F1 i SkyF1

mercedes ferrari

Nakon skoro 10 godina, promotori i organizatori su uvidjeli: “Nije u interesu sporta da obožavatelji izgube slobodan pristup F1 sadržaju i prijenosu”. Ali, prosvjetljenje se dogodilo kasno jer su Sky i Liberty potpisali ekskluzivni ugovor koji vrijedi do kraja 2024. godine. Takvi su ugovori jako skupi u slučaju uranjenog prekida.

Komercijalni šef F1 Sean Bratches priznaje da bi sada želio više fleksibilnosti, ali bi tada jako teško mogao izbjeći skupu sudsku parnicu. “Nema smisla zalaziti u digitalno područje koje je već zauzeto i s postojećim ugovorom”, kazao je Bratches. Navodno je Sky zakupio prava od F1 za britansko područje za 1 milijardu američkih dolara. Takav je ugovor van dosega većini svjetskih TV kuća.

Za F1 šefove su takvi ugovori potrebiti jer im podižu prihode i profit, ali dugoročno gledano, gube na gledateljskoj bazi i generalnom interesu javnosti zbog nedostatka vidljivosti i gledanosti događaja. Novi šefovi iskazuju podatak da se praćenost od 2017. do kraja 2018. popravila za 10 posto. Iako se na dosta tržišta još uvijek muče, u Francuskoj se gledanost podigla za 51%, u Rusiji 27%, a u SAD-u 20%. Stoga misle da rade dobar posao i da se kreću u dobrom smjeru.

Danas mnogi sportovi ‘miksaju’ između plaćenog i besplatnog prijenosa, a F1 namjerava ostati na plaćenom modelu jer vjeruju da je on ispravan i da im takva poslovna strategija funkcionira.

Što god napravili, uvijek će se naći dežurni kritičari sa zamjerkama s kojima se Liberty neće moći boriti. “Nedostatak pretjecanja, akcije, veze s publikom, promotorima, izbacivanje grid djevojaka, prekomplicirana tehnologija…”, su samo neke od zamjerki koje publika ističe, a Liberty ih može samo ignorirati ili nemoćno spustiti ramena.

Kad je Liberty preuzeo F1, govorili su o većem spektaklu, uzbudljivijem prvenstvu, jačem i popularnijem natjecanju, ali nakon dvije sezone i početničkog elana, obećanja su izostala. Kao pratitelji samo osjećamo jaču političku poziciju i moć tvorničkih momčadi Ferrarija i Mercedesa.

Pritisni dugme, sigurno ćeš pogriješiti

carey

Liberty se nalazi pred teškim odabirom jer imaju dvije opcije pred sobom, a obje bi mogle biti jako štetne za budućnost sporta. ‘Povratak na staro’ tj. bacanje u kantu za smeće svega što su momčadi stvorili i unaprijedili kroz zadnjih 5 sezona ili ustrajati na smjeru na kojem se nalaze, a koji nije po ukusu značajnog broja pratitelja i ljudi upletenih u sport.

Liberty je kupnjom Formule 1 nesvjesno postao taoc situacije i vjerojatno nisu zamišljali ovakav scenarij nakon samo 3 godine predsjedanja. Tehnologija napreduje svakim danom, a u Formuli 1 je svaka tisućinka bitna.

Ono što trebaju u strateškoj skupini Libertya je ostati smireni i metodično pristupiti procjenama što je najbolje za sport, njih, proizvođače i publiku. Zadovoljiti sve strane je nemoguće, ali s pametnim odabirima bi mogli minimalizirati štetu.

Najgore što sada pod pritiskom mogu učiniti je brzopleto donositi odluke jer su one rijetko kad i najbolje rješenje.

I zato im ne bi loše došli savjeti Bernija Ecclestonea koji je za vrijeme vladanja sportom držao sve stvari pod kontrolom. Njegove su majstorske pregovaračke vještine priskrbile F1 ekskluzivitet koji i danas uživa.

Bernie je izvlačio i zadnji dolar maksimalne vrijednosti za održavanje događaja, a u slučaju da organizatori nisu htjeli igrati po njegovim pravilima, ostavio bi ih po strani. Vođenje Formule 1 nije funkcija s kojom stvaramo prijateljstva, već zadovoljavamo ulagače sa što boljim proizvodom koji plasiraju što većem auditoriju.