Vlasnici Formule 1 Liberty Media i mjerodavno tijelo FIA planiraju uvesti gornju granicu budžeta i restrukturirati distribuciju prihoda kako bi učinili F1 kompetitivnijom.
Glavna lica F1 i FIA-e planiraju sastanak ovog četvrtka oko budućnosti sporta jer se bliži trenutak koji mnogi s nesrpljenjem iščekuju. Pozivnice za sastanak su poslane i timovima, ali bez specifičnih detalja oko čega će se voditi rasprava.
Navodno se radi o paketu promjena koji uključuje sljedeće točke:
- Granica godišnjeg budžeta bi se trebala uvesti od 2020. ili 2021. godine. Gornja granica će iznositi 200 milijuna dolara, a u roku od tri godine bi trebala opasti na 150 milijuna dolara.
- Revidirati raspodjelu prihoda kako bi se smanjila razlika između jakih i ostalih momčadi.
- Revidirati upravljanje sportom tj. ukinuti da samo šest od deset momčadi ima pravo donositi formalno mišljenje u vezi tehničkih i ostalih pravila.
- Poraditi na tome da se utrkivanje učini što zanimljivijim, a bolidi lakšim za praćenje.
- Revidirati pravila u vezi motora, tj. zadržati aktualni 1.6-litreni V6 turbo hibride, ali ga učiniti što bučnijim (?!)
- Promijeniti pravila u vezi koliko komponenti momčadi mogu kupiti od rivala.
Plan Libertya je prekinuti da F1 bude sport s dvije jakosne kategorije. Trenutno glavnu riječ vode tri momčadi, dok se ostali bore za ‘mrvice’ u vidu jednog-dva postolja u sezoni (ako se ekipa s vrha eliminira). Snovi o pobjedi nekome van top-trojke su samo snovi.
Gornja granica budžeta je ključ novog plana i središnja tema rasprave zadnjih godina. Sportski direktor Ross Brawn drži kako su pregovori bili teški i napeti i smatra da se situacija neće iskristalizirati ni donošenjem novih pravila.
“U pronalasku smo poštenog balansa kako preraspodijeliti prihode jer znamo da ako imamo pošteniju raspodjelu novca, da će biti i bolja F1. To je činjenica”, kaže Brawn.
“Nikad nećemo biti u situaciji da donesemo konačnu gornju granicu s određenim datumom i kažemo sad je to to. Ova tema je prekompleksna tako da ćemo morati pratiti razvoj situacije i vidjeti koji su problemi”.
“Bilo bi naivno vjerovati da ćemo samo izvući financijske regulacije na stol i ostaviti ih. Svaki tim ima svoje prioritete, a mi ćemo se potruditi iznjedriti najbolje rješenje u međuvremenu. Već vidim istinski napredak”.
Koliko god se Liberty i FIA trudili oko smanjenja troškova, brojna područja će se smatrati izvan granica potrošnje, a to su plaće vozača, naknadu za vrhunske menadžere i mnogi aspekti marketinga.
Jedno od ključnih pitanja će svakako biti i način nazdiranja potrošnje, naročito u kontekstu velikih proizvođača u F1. Primjerice, neke momčadi poput Ferrarija su samo dio puno veće organizacije gdje se može prikriti ili sakriti učinjeni posao. To bi puno teže išlo na ruku Mercedesu kojima se F1 šasija i motorski odjel nalazi u Brackleyu i lakše su za nadzor.
Trend manjih momčadi koje se sprijatelje i sklapaju kumstva s većim momčadima je također predmet rasprave. Renault, McLaren i Williams imaju ozbiljne primjedbe na Haas koji kupuju gotovo sve što može od Ferrarija i jedino im za posao ostane urediti aerodinamične površine i napraviti dizajn šasije.
Red Bullov sestrinski Toro Rosso je za sezonu 2019 koristio što je više dijelova mogao s Red Bullovog bolida iz 2018. godine. Ovakva bi praksa s novim pravilima trebala biti iskorijenjena. McLaren stoga nastoji progurati način s kojim timovi mogu ili pripremiti svoj dio, ili otkupiti standardizirani dio od FIA-e.
Formula 1 zasigurno nastoji biti što bolje okruženje za sve natjecatelje u kojima pobjedničko postolje nije osigurano već prije početka utrke. Kao i u ostalim sportovima, šansu za pobjedu bi trebali imati svi natjecatelji, a samim time bi i prvenstvo bilo zanimljivije.