Max Verstappen je među F1 kolegama i pratiteljima stekao reputaciju jako brzog, iznimno agresivnog i neustrašivog vozača koji nikad ne popušta. Oko njega se obično roje kontroverze i javne polemike zbog čega slovi za ‘Bad boya’ na gridu, a to mu nipošto ne olakšava posao u korporativno uređenom sportu.
Max Verstappen je vrlo mlad zakoračio u F1 bolid i sa samo 16 godina privukao pažnju velikih timova na sebe. Sada se nalazi na putu kojim su kročili velikani sporta jer je dokazano budući takmac za osvajanje naslova prvaka.
Prošlu je sezonu startao s incidentima u svakoj od prvih šest utrka, među kojima je najspektakularnija bila u Bakuu s momčadskim kolegom Danielom Ricciardom. Drugi dio sezone se osvijestio pa je sličan problem imao samo u Monzi s Valtterijem Bottasom i u Brazilu sa starim rivalom Estebanom Oconom.
Upravo je potonji incident dao jasnu sliku i sukus Maxove vožnje i ponašanja. Briljantno je vozio utrku probivši se do prvog mjesta nakon starta iz trećeg reda, a onda je uslijedilo pomračenje Oconova uma, a nakon utrke i Maxova kad ga je ugledao i počeo gurati u garaži.
Mnogi ga zbog toga drže arogantnim i sklonim incidentima što nisu poželjne karakteristike unutar F1 krugova. Jedini ljudi koji ga brane i podržavaju u tom stilu su šefovi Red Bulla te njegov otac i bivši F1 vozač Jos “the Boss” Verstappen.
Max i autoritet
Max ne prihvaća autoritet još od prve F1 sezone. Nakon što je 2015. u Singapuru dobio momčadsku naredbu da propusti kolegu Carlosa Sainza, Max je kazao izričito “NE” i sačuvao osmo mjesto za koje se teško izborio do kraja utrke (op.a. ugasio mu se bolid na startu).
Christian Horner razumije Maxove kritičare, ali im poručuje da njegov proteže vozi sa srcem u rukavu. “On je totalno bezrezervan, uvijek opasan i hrabar trkač. U svojoj je kratkoj karijeri ostvario mnoge uspjehe i oborio rekorde koji su privukli pozornost, ne samo publike već i kritičara”, kazao je Horner.
Verstappen u javnim istupima zadržava sličan pristup kao i na stazi. Nakon što su ga novinari bockali provokativnim pitanjima u Kanadi, Max im je zaprijetio: “Umaraju me ova pitanja. Ako dobijem još koje, glavom bih mogao udariti nekoga”.
Nakon što je Max propustio idealnu priliku za obaranje rekorda kao najmlađi osvajač Pole pozicije u Meksiku, u Brazilu se ispovijedio novinarima: “Doslovno sam mogao napraviti štetu nekome da je kazao nešto krivo u tom trenutku nakon kvalifikacija”.
Prošla su samo tri dana od ispovijedi nakon koje je uslijedio incident s Oconom na stazi i u garaži. Nes(p)retni pa fizički incident će ga obilježiti još dugo vremena, iako se radilo o izvjesnoj pobjedi. Tu se Max nije pokazao dovoljno zrelim, ali s istom su strašću i drugi velikani sporta jurili i gurali protivnike nakon što su ih ovi oštetili na stazi (Senna, Schumacher, Piquet,…).
Max je imao osebujnu, kompliciranu i ohrabrujuću sezonu 2018. Dobio je mnoštvo lekcija koje će mu itekako koristiti ubuduće ako ih se prisjeti. Ali s Maxom se nikad ne zna jer posjeduje izniman talent i sirovu brzinu koje se pribojava i aktualni prvak Lewis Hamilton.
“On je pravi borac, s nevjerojatnom gladi u sebi. Borit će se za svaku poziciju i centimetar staze. Najviše uživa u žestokom utrkivanju kotač-uz-kotač”, kazao je nedavno šef Horner o Maxu.
Sličan Maxovu stilu imao je i neprežaljeni umjetnik asfalta Gilles Villenueve. Frazu “Bijesom do pobjede” je osmislio legenadarni Ferrarijev dizajner Mauro Forghieri za opisati stil Gillesa Villenueva. Takav agresivni stil vozače može odvesti mračnom stranputicom i često izazvati ponašanje koje se neće svidjeti ostalim sudionicima.
Max je još uvijek mlad i zelen. Svakom prilikom dobija nešto trkaćeg, ali i životnog iskustva. Već je vidio kako se gube bodovi, rade neprijatelji, izaziva udese i snižava ‘rejting’, ali on bi se uvijek vratio jači i nemilosrdniji. Iako su iz Red Bulla od njega tražili umjereniji pristup i da se fokusira na sebe i prioritete, on bi opet obavio stvari na svoj način. Možda tome ponajviše kumuje tvrdoglavost koju je naslijedio od oca Josa.
Verstappen priznaje da je ‘sje**o’ prvih šest utrka prošle sezone, a onda je započeo s vrsnim poslom. Nije mijenjao trkaći pristup jer se smatra istom osobom i da će uvijek ići u napad ako vidi priliku i prostor.
“Želio sam previše. Izazvao sam se s paketom s kojim neke stvari nisu bile moguće. Otac mi je rekao da i kad mislim da vozim sporo, još uvijek sam brz. Uvidio sam to nakon VN Monaka, a onda i vidio da sam brži nego prije, samo s manje grešaka”, objasnio je.
Je li Max pretjerivao?
Verstappen je prema podacima uvijek davao maksimum, a onda je promijenio stil. “Previše sam se trudio, a to nije bilo održivo pa sam počeo voziti sporije, da budem brži. Proradilo je za mene u kartingu, a sad je upalilo opet”, objašnjava.
Do toga je došao razgovorom s ocem. “On je jedini koji me poznaje. Sve smo prošli skupa. Mislim da je onda najbolje da skupa sagledamo stvari. Mislim da se svi možemo popraviti i unaprijediti, a to smo mi i učinili”. Max potom priznaje da se sada samo-analizira. U početku je radio ‘seanse’ s ocem, a onda je naučio i počeo sam.
Njegov je trkaći karakter djelomice koštao Red Bull odnosa s Renaultom. Frustracije i izljevi bijesa na račun nepouzdanosti paketa su stvari koje bi se mogla ponoviti s Hondom, a koja je još osjetljivija na javne kritike. Stoga se Max mora popraviti i biti blaži ako želi da veza na relaciji Red Bull-Honda proradi i održi zdravu dinamiku odnosa.
Red Bull-Honda neće imati odnos kupca i dobavljača, već će biti istinsko tvorničko partnerstvo. Japanci su obećali dati sve od sebe kako bi kvalitetno proveli Verstappenove zahtjeve i preporuke. Njegova je uloga dogodine – prvi vozač tvorničke momčadi, a ona nosi mnoštvo težine i odgovornosti.