Što stoji iza pada zarade i gledanosti F1?

Prošlog su trkaćeg vikenda u Japanu svi šefovi F1 momčadi imali zatvoreni sastanak, bez predstavnika menadžmenta F1 i FIA-e.

Oni imaju pravo da se nađu s kim god i kad god, pa su to s punim pravom iskoristili. Valja naglasiti da je ovo bio prvi sastanak ovakve vrste nakon što je Liberty Media kupila Formulu 1 prije dvije godine, a udruženje F1 timova se raspustilo 2014.

Sazivač skupštine je navodno bio Mercedes, a šef momčadi Toto Wolff inicijator tajnog sastanka. Sudionici su bili primorani ulaziti na ‘stražnja vrata’ i držati se dogovora o nedavanju komentara u vezi sastanka.

Ipak, jedan se sudionik usudio prekršiti dogovor i kazao da je glavna tema sastanka bilo pitanje ‘Kako začiniti show’, dok je druga tema bila o padu prihoda (TV prava, naknade utrka, oglašavanje).

Unatoč velikim ulaganjima Libery Medije na novi logo, mobilnu aplikaciju, streaming uslugu za koju tvrde da je najsofisticiranija na svijetu, timovi će dijeliti oko 4% manje novca već treći kvartal, a negativni trend će se nastaviti.

Zarada od TV prava pada jer su totalni sati gledanosti smanjeni s 23 000 na 18 500 zbog gubitka Sky Njemačka/Austrija i F1 Latinska Amerika. Neslužbene informacije navode kako se radi o čak 20% padu za razliku od prošle godine.

Liberty je na misiji kako unaprijediti sport, ali im projekt F1 TV Pro nije krenuo kako su zamišljali. Bilo je kvarova na aplikaciji koje kupci paketa nisu tolerirali. Liberty je pokušao umanjiti štetu besplatnim mjesecom, ali publika nije zaboravila razočaranje zbog lošeg prijenosa i tehničkih nedostataka.

Formula 1 nije jedini autosport koji bilježi negativan trend. NASCAR i IndyCar serija bilježi pad gledanosti između 20 i 30% na američkom kontinentu. Automobilističkim sportovima navodno nedostaje ‘mlade krvi’ u publici i sada moraju učiniti poteze s kojima bi ih privukli.

Milenijalci nemaju afinitet prema motorsportu jer im to nije cool kao neke druge aktivnosti, poput cuganja alkohola i igranja online pucačina. Jak je pokazatelj turbulencija povlačenje koncerna supermarketa Target nakon 27 godina sa sponzorske liste Chip Ganassi tima.

S porastom popularnosti prijevozne usluge Uber, 16-godišnjake sve manje zanima vozačka dozvola. U Americi bilježe čak 50% manje izdanih dozvola negoli prije 30 godina. Ako uzmemo u obzir da je motorsport produžena ruka kulture vožnje, ishod je logičan.

Internetska kupovina, jeftini avio-prijevoz, socijalizacija putem društvenih mreža, taxi aplikacije i ostale slične aktivnosti znače da automobil nije potreba kao što je nekoć bio. To je izravno utjecalo i na popularnost Formule 1.

Pritisak s kojim se sada F1 nosi je više od vanjskih faktora nego unutarnjih. Izazov novog doba je potreba za brzim i dobrim koracima prema rastu, inače se kreće u strmoglavu spiralu.

Ako se F1 i ostale trkaće serije ne prilagode modernim trendovima, prijeti im spora i sigurna smrt. Liberty će trebati začiniti show jer su očekivanja publike uvijek visoka.