Nekoć su vozači upravljali bolidom u posve otvorenom kokpitu. Njihov je gornji dio tijela bio u potpunosti otkriven i smjer pogleda lako vidljiv publici. Točno se moglo vidjeti koliko i kako rade rukama te kako se nose s upravljivošću bolida.
Danas su skriveni u sigurnosnoj šasiji i pod kacigom iz koje se malo da razlučiti što se točno sve događa iza volana, osim ako niste dobro upućeni u sport.
Postoji nekoliko vozačkih stilova od kojih bi izdvojili najvažnije: školski mirni i precizni (Jenson Button), agresivni (Fernando Alonso) te protočni preko prednjeg dijela bolida (Kimi Raikkonen).
Mirni i precizni vozački stil
Jenson Button je istaknuti predstavnik klasičnog tj. školskog stila sportske vožnje. Njegov pristup zavojima odlikuje preciznost i čista putanja. Točnost i konzistentnost najbolje prepoznaju njegove gume, kočnice i vremena po krugu.
Problem se javlja pri promjenama bolida, staze ili uvjeta tj. kad situacija oscilira i vozač nema isti osjećaj ili balans kao prije malo vremena pa se ponovno treba prilagoditi u izuzetno neprijatnoj situaciji.
Tajming i način kojim se koristi skretanje volana je od ključne važnosti.
Jenson Button se glatko i uglađeno nosio sa svim svojim bolidima u F1 karijeri za koje se uspješno borio s šampionima poput Lewisa Hamiltona i Fernanda Alonsa. To je bitan podatak ako uzmemo u obzir da današnji bolidi dopuštaju višak agresivnosti, a ponekad čak i nagrađuju.
Osim što poštuje idealnu liniju, Button pazi na položaj bolida pri ulasku, kroz i na izlasku iz zavoja. Obično bi uzimao što širu liniju za zavoj, precizno gađao vrh zavoja, a potom blago dodavao gas i pritom pazio na što manje korištenje mehaničkog gripa i trakcije bolida.
Jedna od najboljih kvalifikacijskih izvedbi Jensona Buttona iz 2004. godine:
Agresivni vozački stil
Fernando Alonso je istaknuti predstavnik sasvim suprotnog vozačkog stila od primjerice školskog Jensona Buttona. Agresivnost mu omogućava brže zagrijavanje, ali i potrošnju guma.
Naglo i rano skretanje te “bacanje” bolida u zavoju mu nisu strani, naprotiv, iskorištava cijelu stazu u ponekad plesnom ritmu kakav je i Senna nekoć njegovao. Ne libi se koristiti rubnim dijelovima staze pri ulasku i izlasku, a da mu pritom stražnji dio bolida ne prokliže.
Neki bi Alonsov stil ocijenili pretjerano agresivnim i grdim za gledanje, ali je svakako brz i učinkovit. Tajna leži u njegovoj samopouzdanosti tj. načinu na koji pri velikoj brzini “baca” bolid u zavoju, a da točno zna što se događa poslije, bez većih iznenađenja.
Kada tome pridodamo vrhunski vozački talent i anticipaciju, ne čudi nas što mu pribadaju epitet najboljeg vozača današnjice.
Brzi krug Fernanda Alonsa koji savršeno oslikava njegov stil na Silverstonu koja je kao staza jedan od najboljih pokazatelja vozačkog stila:
Protočni vozački stil
Kimi Raikkonen već dugi niz godina njeguje protočni vozački stil koji odlikuje izuzetno kontrolirani prednji dio bolida dok je stražnji nešto “opušteniji”.
Nos bolida mu je obično “čvrsto ukopan” u vrhu zavoja, dok mu stražnji kraj ima tendenciju blagog proklizavanja. To proklizavanje mu koristi pri skretanju za što bolju rotaciju bolida u zavojima.
Za ovakav su stil vožnje potrebne specifične postavke bolida i mnogo truda za volanom. Moramo naglasiti da se radi o visoko rizičnom tipu vožnje koji lako kažnjava i najmanju grešku!
Kimijev stil karakteriziraju brzi ulasci u zavoje s jakim kočenjem i kasnim ubacivanjem u nižu brzinu pri skretanju. Dok mu bolid precizno curi preko nosa, stražnji kraj počinje s laganim proklizavanjem i Kimi već odabire izlaznu putanju iz zavoja.
Ogledni primjer brzog kruga Kimija Raikkonena:
Svi F1 vozači tokom karijere njeguju vlastiti fundamentalni stil koji im najviše odgovara. S finim postavkama, sitnim korekcijama te mnogo vježbe i analiziranja su u stanju doseći krajnje mogućnosti i napadati zavoje pri nevjerojatnim brzinama.